ПЛАН-КОНСПЕКТ
на урок по Религия
за III клас
на тема:
Св. св. Кирил и Методий
Вид на урока: за усвояване на нови знания
Цели на урока:
• на ниво знания:
- учениците да се запознаят с непознати страни от живота и делото на Светите братя;
- да научат какво е значението на думата канонизация;
- да придобият представа за връзката между вярата в Бога и реалния свят;
- да затвърдят и разширят познанията си за успешност чрез вяра;
- на основата на получените знания да се формира представа за Божието Слово на български език като необходимо условие за съхраняване на българската идентичност ;
- да усвоят нови думи и понятия:смирение и отдаденост;
• на ниво умения:
- да могат да работят с текстове от жития на светии;
- да умеят да тълкуват стихове от Свещеното Писание;
- учениците се учат да прилагат вярата си в ежедневието ;
• на ниво отношения:
- възпитават се признателност и уважение към делото на Св. св. Кирил и Методий.
Методи на обучение:
- методи на обучение за повишаване на интереса на учениците: интерактивен метод брейнсторминг;
- методи на обучение за усвояване на учебното съдържание: онагледяване, четене на текст, преразказ на текст, беседа, въпроси - отговори, работа в групи по метода „пила“, обсъждане, дискусия;
- методи за потвърждаване на знания и формиране на ориентация и убеждения: извличане на информация от текст, повторение и записване, обобщения и изводи;
- активни методи на обучение в заключителната част на урока: структурирано споделяне, „Знаеща кутия“, самоанализ, самооценка, устна оценка от учителя за работата на класа;
- методи на обучение с извънкласен компонент: наизустяване на библейски стих и по желание изготвяне на едноминутни доклади по даден текст.
Средства на обучение:
- нагледни: разпечатани откъси от „Пространно житие на архиепископ Методий“написано от Кл. Охридски; извадки от „Житие на равноапостола наш отец Кирил Философ“; разпечатани стихове от Библията;
- технически: Библия, икони, флашка, тетрадки, химикалки, лепило;
- натурални: кутия с листчета с библейски стихове, разпечатан текст 6 броя.
Методически бележки |
Ход на урока |
Молитва Организация на класа за работа
интерактивен метод брейн-сторминг Преход към новата тема |
I. Подготовка за усвояване на новите знания, умения и отношения. Поздрав към класа. Следва кратко представяне и разясняване насоките за часа.
Моля всички да станат и да се помолим. Давам възможност на дете да води в молитва / „Отче наш“/. Включват се и други ученици, като се молим и за това, Бог да ни даде добро време и ползотворна работа през този час. Следва заемане на местата и подготовка на тетрадки, химикалки.
Проверяваме домашната работа и коментираме при необходимост.
Въпрос към класа: Как успяваме да се разберем помежду си?Ако говоря и пиша на китайски, например, или арменски, щяха ли да ме разбират?. Верен отговор: „Защото говорим един и същ език.“. Рисувам в дясната половина на дъската кръг и вписвам в него въпроса: „Ако нямахме нашата азбука и език, какво щеше да се случи?“. Децата трябва да дадат своите предположения. Варианти на отговори : „нямаше да се разбираме“, „нямаше да пишем на български“, „нямаше да можем да четем на родния си език“ и др . Записваме всички варианти на отговори на дъската, дадени в рамките на 3-4 минути. Стремя се с подходящо насочване да ги доведа до разбирането, че не бихме били народ с 1300 годишна история, ако нямахме свой собствен български език.
Преход към новата тема става, като обобщим написаното. -Това са все неща, които не са се случили, защото е имало двама братя, които са се доверили на Бога и са създали българската азбука.
|
Съобщаване на темата
онагледяване групова работа с текст от житията на Св. братя, преразказ и обсъждане по метода „пила“, въпроси и отговори, обсъждане, дискусия споделяне визия-перспектива
писане в тетрадките
беседа
споделяне на лични опитности 2-3 минути
онагледяване с фотоси,табло със знаците на глаголицата и кирилицата, споделяне, дискусия, въпроси-отговори |
II. Изложение на новите знания, умения, отношения. Поставяме иконата на Св. св. Кирил и Методий на видно място и записваме темата на дъската и в тетрадките: „Св. св. Кирил и Методий“. Давам 1 минута да разгледат иконата, като обяснявам, че целта ни в този час е да научим неща от живота на Св. братя, които са малко известни на обикновения човек, включително и при какви обстоятелства и как е написана славянската азбука.
Разделям децата на 5 или 6 групи, като всяка група е от 3-4 деца (не повече). Разкривам им, че на различни места в стаята има разлепени печатни текстове, които те трябва да открият. Всяка група има номер и трябва да открие текста със същия номер. Текстовете са с размер А4 и са само на по 1 страница. След това трябва да застанат така, че да могат да го прочетат и да се опитат да запомнят информацията за 5 минути. Не се позволява разлепване на номерираните печатни текстове.
Следва кратко представяне на прочетената информация от всяка група, като ученици преразказват текста със свои думи. Останалите от групата допълват при необходимост. Текстът за всяка група е различен и обхваща отделни моменти от живота на Св. братя. Насочвам и коригирам с подходящи въпроси. Така се дава възможност на целия клас да се запознае със съдържанието на всички текстове.
Два са основните въпроси, на които се търси отговор: какво се разказва за живота и делата на Св. братя в конкретния текст? ; защо успяват да извършат тези велики дела?.
Целта е учениците да стигнат сами до извода, че вярата е нужно условие за успеха на едно дело.
Така формулираме 1 и 2 точка от плана на урока: „Живот и дело“; „Вяра в Бога“. Записваме в тетрадките и на дъската.
Следва 2-3 минутна беседа от учителя за вярата, като необходимо условие за успеха на всяко едно човешко начинание. Бог е създал човек за добри дела, но само с вяра човек може да ги извърши, защото в света има и зло, има и проблеми, и неприятности. Светите братя Кирил и Методий са успели да се справят, защото вярата в Господ Исус Христос ги е укрепявала. Нещо повече – сам Бог открива знаците на българската азбука в сън. И ние, ако вярваме в Бог, ще успяваме. Но без смирение и покорство, не можем да говорим за вяра в Бога. Истинската вяра върви със смирение и отдаденост на Бога - внимателно слушане на Неговия глас и вършене на Неговата воля.
Давам кратка възможност за желаещи да споделят какво са постигнали в учението, когато са били покорни на Бога.
Следва записване на трета точка на дъската: „Признателност“. Насочвам децата да споделят как Православната Църква изразява своята признателност и обясняваме понятието канонизация. Обяснявам защо са канонизирани, а именно поради превода и популяризацията на най-необходимите за богослужение книги, както и за разпространяване на християнството сред славяните. Споменаваме признателността на техния ученик Св. Климент Охридски, който по-късно създава знаците на буквите на съвременната азбука и я нарича „кирилица“, в знак на почит към делото на Св. Кирил. Едновременно пишем и споделяме за празници, именуване на храмове, училища, химни. Споменаваме датите 11 май, като ден, в който Православната Църква почита делото на Свети свети Кирил и Методий; както и 24 май, като Ден на славянската писменост и култура.
|
Повторение, структурир. споделяне |
III. Затвърдяване на новите знания, умения и отношения. 1 въпрос. Кое е най-значимото дело от живота на Св.св. Кирил и Методий? - БЪЛГАРСКАТА АЗБУКАТА, КОЯТО НИ ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ ДА ЧЕТЕМ БОЖИЕТО СЛОВО НА РОДНИЯ СИ ЕЗИК. 2 въпрос. Защо са успели да я създадат? - ЗАЩОТО СА ВЯРВАЛИ В БОГ И ТОЙ ИМ Е ПОМАГАЛ. 3 въпрос. На какво ни учи техния пример на поведение и живот? - НА СМИРЕНИЕ И ПОКОРСТВО ПРЕД БОГА. |
Нравствено послание
Домашна работа
|
IV. Приложение на новите знания, умения, отношения. Основния извод от урока е, че трябва да почитаме делото на двамата солунски братя, защото те са спомогнали да бъде съхранена българската идентичност и са дали писменост и на други славянски народи.
Показвам Библията и „Знаещата кутия“. В кутията са поставени цветни листчета с ръкописно написани стихове от Божието слово. Идеята е да се види красотата и на ръкописното писмо. Пускам кутията по редиците и всяко дете да си изтегли по едно листче. - Деца, тези листчета ще прочетете внимателно и ще залепите във вашите тетрадки. За домашна работа имате да научите наизуст тези библейски стихове, да ги обсъдете с вашите родители или приятели. По желание може да прочетете и другите текстове, с които работихме този час и да направите кратки едноминутни доклади по темата. Така ще затвърдите знанията си за живота и делото на Св. св. Кирил и Методий и ще обогатите своите знания.
Приканвам учениците да наведем глава, да сложим ръце в молитвена поза, за да завършим часа с молитва. Започваме с благодарност към Бога, че имаме своя, българска азбука и можем да говорим и пишем на наш си, роден език. Молим се Господ да опази това, което сме научили, в сърцата ни. Молим се да ни дава сили да ставаме по-добри и да ни помага да следваме Неговите думи и да ги изпълняваме.
Преди да си тръгнат децата търся обратна информация, как те преценяват работата си в часа и им благодаря за участието и доброто представяне. Почистват работните си места. Събираме материалите. Почистваме дъската.
|
План на учебната дъска:
Св. св. Кирил и Методий
1. Живот и дело
2. Вяра в Бога
3. Признателност:
а) от църквата
б) от обществеността
Използвана литература:
-
Библия
-
„Методически аспекти на обучението по религия“ от М. Легкоступ
-
„Житие на равноапостолния наш отец Кирил Философ“ и „Пространно житие на архиепископ Методий“
Приложение: Работен лист
Текст № 1 – описва детството на двамата братя
Текст № 2 – разказва за образованието на св. Константин и изборът на двамата братя да следват Бога
Текст № 3 – изпращане в мисия при хазарите, за да им изявят Христовото учение
Текст № 4 – поканата от моравския княз и създаването на глаголицата
Текст № 5 – делото на Св. братя в Моравия и как защитават правото на славяните да имат своя писменост
Текст № 6 – срещата на Св. братя с римския папа, кончината на Св. Кирил и как Св. Методий продължава делото
Стиховете от „Знаещата кутия“ са взети от Притчи и Псалми и са свързани със знанието, мъдростта и учението. ( например: Пр. 22:17; Пр. 15:2 и др.)
Урокът е проведен на 12.май. 2017 година в ОУ „Бачо Киро“ гр. В.Търново.
Автор: Татяна Славова