МЕНЮ   Email

Увереност с Бога
християнски проповеди, поучения, молитви, свидетелства и материали за неделно училище

 

Жените, които Исус оцени


  7. Възлюбени, да любим един другиго, защото любовта е от Бога; и всеки, който люби, роден е от Бога и познава Бога.

  8. Който не люби, не е познал Бога; защото Бог е любов.

1 Йоан 4


Отличителната черта на Бога е Неговата любов. С тази любов Той вися на Кръст, за да бъдем ние опростени. С тази любов, Той не прави разлика между юдеи и езичници, за да имаме всички, които вярваме в Него, вечен живот. С тази любов Той ни приема такива, каквито сме и ни обикна още преди да сме се покаяли.

Но религиозните хора никога няма да разберат тази Божия позиция. Те винаги ще спазват своите закони и ще държат на своите вярвания, без да допуснат Божията любов да ги изпълни.

Във времето, в което Исус ходеше между народа, религиозните хора внимателно следяха всяка Негова стъпка и критикуваха. Критикуваха Го в коя къща влиза, на коя трапеза сяда, с кого разговаря. Но Господ не спря да прави това, което знаеше, че е добро и угодно в очите на Отец.

Веднъж Исус влезе в дома на Симон прокажения и беше гост на трапезата му.


  36. И един от фарисеите Го покани да яде с него; и Той влезе във фарисеевата къща и седна на трапезата.

  37. И, ето, една жена от града, която беше грешница, като разбра, че седи на трапезата във фарисеевата къща, донесе алабастрен съд с миро.

  38. И като застана отзад при нозете Му и плачеше, почна да облива нозете Му със сълзи и да ги изтрива с косата си, целуваше нозете Му, и мажеше ги с мирото.

  39. А като видя това фарисеят, който Го бе поканил, думаше в себе си, казвайки: Тоя ако беше пророк, щеше да знае коя и каква е жената, която се допира до Него, че е грешница.

Лука 7:36-39

Фарисеят Симон знаеше коя е жената, която се допираше до Исус. Ако зависеше от него, той със сигурност нямаше да допусне тази грешница да се докосне до него, не заради своето физическо състояние (беше поразен от проказата), а заради лошото име на жената (беше проститутка). Той може би негодуваше, че тя е влязла и в дома му, но поне не я изгони. По-всичко личи, че Симон странеше от жената със съмнителна репутация. Той пазеше името си чисто и не искаше да се подронва авторитета му. В думите, които си каза в стих 39, личи, че беше определил коя и каква е жената, която се докосваше до Исус, а именно – грешница, с лошо име и лошо минало, на която мястото ѝ не е там.

Исус не мислеше по този начин. В следващите стихове проличава, че Той е знаел миналото на жената, но не отдаде такова голямо значение на миналите дела. Исус погледна какво прави тя в момента. Той разбра, че тя Го разпозна (за разлика от Симон, който се усъмни в Него). Исус прие тя да се докосне до Него и да излее това скъпо мира върху Му, защото това беше акт на покаяние. Той прие това искрено съжаление и сълзите на жената като знак за промяна и я благослови.

И рече на жената: Твоята вяра те спаси; иди си с мир.

Лука 7: 50.

Какво погледна Исус? Не миналото и делата, които жената е правила, а желанието ѝ за промяна и покаянието, което тя изплака със сълзи, а не с думи. Господ прие жената въз основа на нейната искреност.

Друга история за грешница. Религиозните хора доведоха пред Исус една жена, хваната в прелюбодейство. Според Моисевия закон тя трябваше да бъде изведена извън града и убита с камъни. Но Исус не мислеше като тях. Той ги накара да се вгледат в себе си и който счита себе си за безгрешен, той да хвърли първи камък по жената.


  10. И когато се изправи, Исус й рече: Жено, къде са тези, [които те обвиняваха]? Никой ли не те осъди?

  11. И тя отговори: Никой Господи. Исус рече: Нито Аз те осъждам; иди си, отсега не съгрешавай вече.

Йоан 8:10-11

Религиозните хора винаги ще търсят възмездие и наказание за греховете на другите, но Господ винаги ще показва любов. Както и в случая. В Исус имаше милост за жената, а не наказание. И дори я предупреди, да не съгрешава вече. Тази постъпка на Господ показва, че Бог оцени тази жена като личност, а не като грешница и ѝ даде още един шанс.

Друга история. В Стария завет за жени с кръвотечение се казваше, че са нечисти. Те трябваше да се затворят за няколко дена и да не се допират до никого.


Оная жена, която има течение, и течението от тялото й е кръв, да бъде нечиста седем дена; и всеки, който се допре до нея, ще бъде нечист до вечерта.

Левит 15:19 

Ако някоя жена има кръвотечение за много дни, не във времето на нечистотата си, или ако има течение за по-дълго от обикновеното време на нечистотата си, то през всичките дни, когато тече нечистотата й, тя ще бъде както през дните на обикновената си нечистота; тя е нечиста.

Левит 15:25.

Но една жена, която имаше кръвотечение от дванадесет години и беше дала целия си имот за своето лечение, но нищо не беше ѝ помогнало, се допря до Исус. Бог не я смъмри, а насърчи да продължава и да вярва.

  30. И веднага Исус като усети в Себе Си, че излязла от Него сила, обърна се всред народа и каза: Кой се допря до дрехите Ми?

  31. Учениците Му казаха: Ти виждаш, че народът Те притиска, и казваш ли: Кой се допря до Мене?

  32. Но Той се озърташе за да види тая, която бе сторила това.

  33. А жената уплашена и разтреперана, като знаеше станалото с нея, дойде и падна пред Него и Му каза цялата истина.

  34. А Той й рече: Дъщерьо, твоята вяра те изцели; иди си с мир, и бъди здрава от болестта си.

Марк 5:30-34

Жената се разтрепери и силно изплашена падна пред Бога. Тя беше нарушила закона и очакваше да бъде смъмрена и може би наказана за своето своеволие. Но Исус не погледна на закона, а на нейното отчаяние и я окуражи. Не само че ѝ прости за допира до Него, но ѝ подари и здраве. Показа ѝ Своето приемане и любов. Какво оцени Бог в тази жена? Оцени нейната вяра и се смили над нейното отчаяние.

Продължаваме с историите. Две срещи на Исус със самарянки са описани в Новия завет. В едната среща Бог предложи спасение на жената и вечен живот, а в другата даде чудо на изцерение за дъщерята.

  7. Дохожда една самарянка да си начерпи вода. Казва й Исус: Дай Ми да пия.

  8. (Защото учениците Му бяха отишли в града да купят храна).

  9. Впрочем, самарянката му казва: Как Ти, Който си юдеин, искаш вода от мене, която съм самарянка? (Защото юдеите не се сношават със самаряните).

  10. Исус в отговор й каза: Ако би знаела Божия дар, и Кой е Онзи, Който ти казва: Дай Ми да пия, ти би поискала от Него и Той би ти дал жива {Текуща.} вода?

Йоан 4:7-10

Господ не се интересуваше от традиционното мислене на хората. Господ разчупи статуквото и показа на тази жена, че може да има вечен живот. Така Той даде да се разбере, че чрез вяра се получава спасението и всеки, дори и една жена, живяла с петима мъже, може да го получи. Исус не обвини за прелюбодейство, а просто предложи нов живот чрез вяра. Хората осъждат за прелюбодейства и блудства, а Бог прощава. Бог предлага възстановяване и приемане.

Ето какво каза Исус на другата самарянка, която беше дошла при Него да проси изцерение за дъщеря си.

 

Той в отговор рече: Не е прилично да се вземе хляба на децата и да се хвърли на кученцата.

 Матей 15:26

А тя рече: Така, Господи; но и кученцата ядат от трохите, които падат от трапезата на господарите им.

Матей 15:27

Господ заяви, че е изпратен до еврейския народ, а не до езическите народи. Жената беше ханаанка, а това беше местния народ, който еврейския народ трябваше да изгони от Ханаан и да се засели в земите му. Бог забрани да имат нещо общо с местните жители, а тази жена искаше изцерение за дъщеря си. Исус направи чудото, защото жената прие Него като Господ. Господ оцени нейното смирение, когато тя нарече себе си кученце. Тази жена не беше виновна, че се е родила в Ханаан, но повярва, че може да има Божието чудо в живота на дъщеря си и го получи. Исус награди нейното смирение.


Нека да обобщим. Първо Исус оцени жените като личности и снабди техните нужди.

 

 Няма вече юдеин, нито грък, няма роб, нито свободен, няма мъжки пол, ни женски; защото вие всички сте едно в Христа Исуса.

 Галатяни 3:28

Второ, Исус не се интересуваше от мнението на хората за тези жени, а си състави Свое собствено мнение. Той прецени техните качества и за проблемите на всяка даде разрешение.

Трето, Господ не пренебрегна закона, а го подобри. Той не дойде да осъжда, а да донесе изобилен живот на всеки, който би повярвал в Него и би потърсил помощта Му.

Но ако бяхте знаяли що значи тая дума: "Милост искам а не жертва", не бихте осъдили невинните.

Матей 12:7

На жените, които считат себе си за недостойни, Господ казва:

 

Дойдете при Мене всички отрудени и обременени, и Аз ще ви успокоя;

Матей 11:28

 

Автор: Татяна Славова