Как да започнем своето служение?
Много жени желаят да служат. Те очакват да бъдат призовани в църковни служения и се стремят към тях. Малко от тези жени си дават сметка откъде, всъщност, трябва да започне тяхното служение.
В началото на моето ходене с Бога имах много приятелки, които не разбираха как мястото им в семейството може да се съчетае със служението им. Аз също не разбирах какъв е правилния начин на започване на служение. Бях много ентусиазирана и напредвах в служение, а загърбвах семейството си. Докато се стигна до там, че Бог ме оттегли от активно църковно служение, за да ме научи на Своите приоритети.
Така аз научих много ценен урок, а именно, че служението на жената минава през семейството ѝ. Не може една жена успешно да се включи в църковно служение, преди да е оправила проблемите в дома си.
Всяка мъдра жена съгражда дома си, а безумната го събаря със собствените си ръце.
Притчи 14:1
Моят ентусиазъм за църковна дейност толкова много ми пречеше, че не виждах как децата ми понякога страдаха от липса на време, което да прекарам с тях, от липса на загриженост за тях. Аз бях по-скоро загрижена как ще се справя в църквата, отколкото какво ще ядем у дома и какви са проблемите на децата ми.
Притча 14:1 казва, че мъдрата жена няма да допусне това да се случи. Тя ще съгради дома си, ще се постарае да има стабилност и сигурност в семейството ѝ и тогава ще се раздава за другите. Защото ако семейството рухне, заедно с това си отива и служението в църквата.
Много жени не разбират тази си роля на стълбове в дома си. Те прехвърлят тази отговорност на мъжете си. Но жената е тази, която също има роля за стабилността на дома си. Ако прочетете внимателно Притчи 31 ще видите колко много неща в един дом зависят от жената. На нея не ѝ е отредено само да се занимава с готвене, чистене и пране. На нея уповават децата ѝ, а от нейната обхода зависи как мъжът ѝ ще бъде приет в обществото. Прочетете внимателно Притча 31 и размишлявайте върху отговорностите на жената в семейството. Ще откриете колко много са те и колко е важно да не ги пренебрегваме.
Когато говорим за отговорности, трябва да знаем, че отговорностите вървят заедно с ниво на власт. Отговорностите произтичат от нивото на власт, в което сме поставени. Някои жени разбират отговорностите в семейството като управление и команди. Друга група жени пък погребват своите таланти, защото не разбират Божието слово. Те приемат дословно стиховете, че жената е помощник на мъжа и само мъжът има право да казва какво и как да се свърши вкъщи. Познавам и такива семейства, където мъжът се обърква в своята невъзможност да води правилно семейството си, просто защото не може да поеме всички отговорности, които му се възлагат.
Библията ни учи, че един е по-добър в едно, а друг в друго, а в Христос няма мъжки и женски пол, а всички сме едно. И всеки трябва да постъпва според дадената му от Бога благодат (Галатяни 3:28).
Вярно е, че в началото Бог създаде Ева като подходящ помощник на Адам (Битие 2:18). Авторитетът беше от Бог върху Адам, но част от Божия авторитет отиде и към Ева, която беше от реброто на Адам. Те трябваше заедно да вървят, рамо до рамо и да гледат в една посока, към своя Небесен Баща, като и двамата носеха лична отговорност за своя живот.
По-късно религията свали авторитета на жената, като го приравни до
една, която трябва да ражда и отглежда деца. Това не е пълния Божий
план за жената. За жената има много отговорности и задачи, които са
описани в Библията.
10. Кой може да намери добродетелна жена? Защото тя е много по-ценна от скъпоценни камъни.
11. Сърцето на мъжа й уповава на нея; И не ще му липсва печалба.
12. Тя ще му донася добро, а не зло, През всичките дни на живота си.
13. Търси вълна и лен, И работи с ръцете си това що й е угодно.
14. Тя е като търговските кораби, - Донася храната си от далеч.
15. При това, става докле е още нощ, И дава храна на дома си, И определената работа на слугините си.
16. Разглежда нива, и я купува; От плода на ръцете си сади лозе.
17. Опасва кръста си със сила И уякчава мишците си.
18. Като схваща, че търгуването й е полезно. Светилникът й не угасва през нощта.
19. Туря ръцете си на вретеното, И държи в ръката си хурката.
20. Отваря ръката си на сиромасите, Да! простира ръцете си към немотните.
21. Не се бои от снега за дома си; Защото всичките й домашни са облечени с двойни дрехи.
22. Прави си завивки от дамаска; Облеклото й е висон и морав плат.
23. Мъжът й е познат в портите, Когато седи между местните старейшини.
24. Тя тъче ленено платно и го продава, И доставя пояси на търговците {Еврейски: Ханаанците.};
25. Сила и достолепие са облеклото й; И тя гледа весело към бъдещето.
26. Отваря устата си с мъдрост, И законът на езика й е благ.
27. Добре внимава в управлението на дома си, И хляб на леност не яде.
28. Чадата й стават и я облажават; И мъжът й я хвали, казвайки:
29. Много дъщери са се държали достойно, Но ти надмина всичките.
30. Прелестта е измамлива и красотата е лъх; Но жена, която се бои от Господа, тя ще бъде похвалена.
31. Дайте й от плода на ръцете й, И делата й нека я хвалят в портите.
Притчи 31 (Протестантски превод,1940 г.)
Притча 31:27 има един и същ превод в Протестантската Библия и в Цариградския превод от 1914 година. Вижте какво се казва за жената: „тя добре внимава на управлението на дома си“, т.е. тя участва в управлението на своя дом, не е само пасивен изпълнител на заповедите на своя съпруг.
Ето и някои примерни области, описани в посочените по-горе стихове (с потъмнените букви), в които жената се намесва активно. Ще ви направи впечатление, че според традиционните схващания това са типично мъжки дейности. Жената търгува – продава и купува; тя взима решения да засади земята, която е купила; тя решава да достави стока на пазара, от която да спечели; тя раздава милостиня; тя обгрижва децата и мъжа си; тя избира храната за дома си; разпределя задълженията; грижи се за здравето и външния вид на близките си. Обобщено звучи така: жената е съпруга, майка, господарка на дома си и като че ли се грижи за всичко и всички. И прави това с кротост и с мъдрост, не с налагане и контрол.
Когато поема всички тези отговорности, тя фактически споделя товара, който тегне върху мъжа ѝ. Така тя освобождава време и частично спокойствие за съпруга си, а той има време да се отдаде и на духовните си задължения. По този начин мъжът има стабилност в дома си. Авторитетът на двамата нараства, а авторитет извън дома му го прави да бъде на почит сред съгражданите си (Притча 31:23).
Една жена, която чака мъжът й да й казва какво, кога и как да прави, никога няма да направи тези неща и няма да участва ефективно в семейните дела. В тези стихове се казва, че жената схваща сама какво е полезно и го прави, а не чака да я подканват и напътстват постоянно. И това не се счита за непокорство, а за добродетелност. Като награда тя получава и одобрението на мъжа си и децата си.
Как да намерим баланса между това да не изземаме функциите на мъжете в семейството и същевременно да разгърнем изцяло талантите си и лидерските си качества в областите, в които ги имаме?
Ето
какъв пример ни остави Бог. Само за момент да си помислим, че това
беше Бог, а направи това, което трябваше да направи един слуга.
4. стана от вечерята, сложи мантията Си {Гръцки: Дрехите Си.}, взе престилка и се препаса.
5. После наля вода в умивалника и почна да мие нозете на учениците и да ги изтрива с престилката, с която бе препасан.
6. И тъй дохожда при Симона Петра. Той Му казва: Господи, Ти ли ще ми умиеш нозете?
7. Исус в отговор му рече: Това, което Аз правя, ти сега не знаеш, но отпосле ще разбереш.
Йоан 13
И ето малко пояснение върху това, което Исус остави като пример на Своите ученици.
25. Но Исус ги повика и рече: Вие знаете, че управителите на народите господаруват над тях, и големците им властвуват над тях.
26. Но между вас не ще бъде така; но който иска да стане големец между вас, ще ви бъде служител;
27. и който иска да бъде пръв между вас, ще ви бъде слуга;
28. също както и Човешкият Син не дойде да Му служат, но да служи, и да даде живота Си откуп за мнозина.
Матей 20
Тези стихове ни учат на баланс в лидерството. Това е принципно слово и за мъже, и за жени, но в случая аз говоря за жените. Една жена ако иска да стане добър църковен служител, трябва да се научи да служи първо у дома си. Тя трябва да постави в ред дома си и да настани правилните приоритети там, а след това да мисли за успешно църковно служение. Тя трябва да изгради отношение на раздаване и подпомагане първо в семейството си, а после в църквата. Тя трябва да се научи да служи първо на домашните си, ако иска да има успех в църковното служение, за което е призована.
Жената не води мъжа си, като застане отпред и раздава заповеди. Тя не е създадена, за да бъде глава, но тя може да води, като се прилепва и избутва, така както Исус го направи с 12 ученика. Исус обучаваше Своите ученици, наставляваше ги, подкрепяше ги, помагаше им, за да се развие потенциала им на служение, грижеше се да имат всичко необходимо (Мт. 10:10; Лука 9:3). И накрая уми нозете им. Така им показа, че ако някой има лидерски качества, то той трябва да вземе престилката, да се препаше и да може да бъде в услуга на другите, за да разгърнат те своите дарби и таланти. Това е истинското лидерство – да изтласкаш другите да разгърнат своя потенциал.
Това е начинът на правилно служение - жената да избута, да насърчи, да помогне, да подкрепи своите близки, своето семейство, за да заеме всеки своето достойно място. Жената не е определена за командир, но не е и за слугиня. Тя е лидер, който уважава другите, зачита авторитета им, помага им да изградят добродетелност и характер, и да тръгнат в своя собствен път. Когато жената постави в ред приоритетите в дома си, тогава тя може да се отдаде и на служение. Защото нито една жена с разбито и проблемно семейство не може да служи спокойно и смислено на Бога. Тя винаги ще има притеснения и проблеми с време, хора и ресурси, ако пренебрегне семейните си задължения. Но ако целия ѝ дом гледа към Господа, то тогава тя ще бъде по-уверена и по-успешна, за да разгърне духовните си дарби и в църквата. Обратното може да има само кратковременен успех.
Лошия брак, в който няма разбирателство, децата, за които няма достатъчно време, недостигът на ресурси за нормален живот в дома ѝ само може да ускорят краха на църковното ѝ служение. И обратно, като добър лидер тя ще подкрепи своите близки, ще създаде подходящи условия за техния успех и когато сложи всичко в ред ще послужи и на външните.
Верният в най-малкото и в многото е верен, а неверният в най-малкото и в многото е неверен.
Лука 16:10
Този, който е верен на дома си, той ще се намери верен и в църквата. Домът е сравнително малко място за служение, с ограничен кръг хора, но е най-важното място, от където една жена може да влезе в служение. Този, който пренебрегва преките си отговорности и ангажименти, заради служение, няма да има спокойствие и мир в душата си и не би могъл пълноценно да се раздаде за Бога.
Нека Бог да ви благослови и да ви пази, за да видите първо отговорностите в домовете си, да разрешите семейните си дела и когато се покажете верни и достойни на малкото, което в случая е семейството ви, да ви постави и в служение, за да бъде църквата благословена чрез вашите дарби. Амин.
Автор: Татяна Славова