Основни християнски добродетели
част 3
До тук разгледахме основните християнски добродетели вяра и надежда, но знаем от I Коринтяни 13:13, че заедно с тях върви и любовта, като тя е най-голямата от трите.
2.3 Любов - Любовта е най-голямата от всички християнски добродетели. Чрез вярата отваряме сърцето си за Бога, надеждата привлича сърцето ни към Бога, а любовта изпълва сърцето ни с Бога.1
За любовта твърдим, че е основна християнска добродетел поради ред причини, но ще се фокусираме само върху една от тях, която е от първостепенно значение за Христовите ученици.
Любовта е основна християнска добродетел и това си личи по думите на Господ Исус Христос, които Той каза на един книжник, който го питаше коя е първата(или най-важната) заповед на Бога. Исус му отговори казвайки:
„Първата е: "Слушай, Израилю: Господ, нашият Бог, е един Господ и да възлюбиш Господа, твоя Бог, с цялото си сърце, с цялата си душа, с целия си ум и с цялата си сила!". А ето втората, (подобна на нея): "Да възлюбиш ближния си като себе си!" Друга заповед, по-голяма от тези, няма.“
Щом като друга заповед по-голяма от тези няма това означава, че любовта ни е необходима за най-важното, което се желае от нас като християни, ако искаме да водим угоден на Бога живот – да възлюбим Бога от все сърце и да обичаме ближните си както самите ние се обичаме. Как става това на практика и какъв е резултатът от спазването на тези две най-големи заповеди ще споменем по-късно защото сега е необходимо първо да разберем какво представлява любовта за християните.
Любовта много често е смятана за чувство, емоция, а някои учени я описват и като сбор от химични елементи и формули. Според хората любовта се проявява по различни начини. Едни си мислят, че щом съпруг и съпруга се карат значи се обичат. Тази логика е меко казано странна и грубовата. Други пък са приели, че за да показват любовта си е достатъчно само да купуват рози, бижута и други такива неща, чрез които стимулират партньора си и го мотивират да показва любов.
Понеже темата на този писмен труд е „Основни християнски добродетели“ няма да задълбавам прекалено много в светските разбирания за любовта и все пак те са ни нужни за да разберем, че има неща в християнската любов, които я правят уникална.
Живота на Исус и особено последните Му дни като човек на земята ни разкриват истината за Божията любов. В Йоан 15:13 Исус заявява:
„Никой няма по-голяма любов от това, да даде живота си за приятелите си.“
Тези думи ясно ни казват, че християнската любов е саможертвена. Като християни сме длъжни да следваме примера на Христос и ако се наложи да жертваме нещо от себе си за да послужим на другите. От нас не се иска да умрем на кръста като Исус, но ако се наложи да жертваме от времето си да го направим, или от парите си, или от храната си... На това ние християните не можем да бъдем способни без Божията любов в нас(Йоан 15:5). Някои хора поради този факт може да си кажат „Аз не съм съвършен като Бог и не мога да имам като Неговата любов“ и сигурно ще бъдат прави за себе си. Ето какво казва Словото относно мисълта, която може да се появи в нас като християни:
„Но който пази словото Му, Божията любов в него наистина е съвършена. По това знаем, че сме в Него.“ (I Йоан 2:5)
„...а надеждата не посрамя, защото Божията любов е изляна в сърцата ни чрез Светия Дух, който ни е даден.“ (Римляни 5:5)
„ Както Отец възлюби Мен, така и Аз възлюбих вас; стойте в Моята любов.
Ако пазите Моите заповеди, ще стоите в любовта Ми, както и Аз опазих заповедите на Своя Отец и стоя в Неговата любов.(Йоан 15:9,10)“
Всички тези стихове са доказателство за това, че можем да обичаме с Божията любов. Дали искаме е друг въпрос. А Божията любов най-ясно можем да разберем какво представлява като анализираме случките от живота на Исус Христос, конкретно тази в Гетсиманската градина и тази на кръста на Голгота.
В Лука 22:42-44 виждаме в колко тежък за душата момент се намира Исус. Той знае волята на Отец и въпреки това Го моли да Го подмине тази „чаша“. Душата на Исус страдаше до такава степен, че докато се молеше потта му стана на кръв. В стих четиридесет и четвърти се казва „И като беше в борба...“ Борба с какво? Имаше вътрешна битка в Исус, а може би и дявола също е участвал. Едно нещо е сигурно, че битката е била между Духът и душата(Галатяни 5:17). Може и да звучи прекалено смело от моя страна да говоря така, но е факт, че Господ Исус Христос се роди на земята в плът и кръв. Той бе човек колкото и ние сме, както се твърди в Евреи 2:9. Там се споменава, че „...за малко време е бил поставен по-долу от ангелите заради претърпяната смърт...“, а знаем, че по-долу от ангелите сме ние човеците.
От тази случка можем да направим извода, че на първо място християнската любов е задължение и отговорност. Много често казваме, че Исус отиде на кръста от любов и обичаме да цитираме Йоан 3:16, но да кажем, че Първородния Син Божий е бил движен просто от любов не ни обяснява кой знае какво. Това всъщност е главният мотив в любовта – да изпълним волята Божия. Затова Исус каза „...но нека бъде не Моята воля, а Твоята.“ Така Той показа и друго много важно условие за нас, че в Божията любов трябва да бъдем водени от Духът, а не от душата.
Господ Исус Христос ни показа чрез тази случка в Гетсиманската градина как задължението и отговорността са най-силните страни на любовта. Мотивиран от тези двете Исус преодоля вътрешната борба и каза „НЕ“ на душата си и „ДА“ на Бога и Неговата заповед:
„Затова Ме люби Отец, защото Аз давам живота Си, за да го взема пак. Никой не Ми го отнема, а Аз от Себе Си го давам. Имам право да го дам и имам право пак да го взема. Тази заповед получих от Своя Отец.
(Йоан 10:17,18)
Разбира се, че и при християнската любов има място за чувства и емоции и те също са задължителен елемент, но нещото, по което се различават християните от много други хора по света е факта, е че тяхната вяра и надежда в Бога води до кулминацията на християнската добродетел – пожертвователната любов.
Християнската любов води до най-различни „плодове“ в нашия живот. Насочвайки любовта си към Бога, при християнина неимоверно се появяват други добродетели като смирението, страхът от Бога, дълготърпението, желанието за покорство на Бог и Неговите заповеди и др.2
Една добре позната мисъл гласи следното: „Любовта ще спаси света!“
Съгласен съм с тази мисъл. Бог Отец ни възлюби толкова много, че единствения начин да не погинем беше да прати Първородния Си на смърт на кръста. Исус имаше правото да не постъпи така но не го направи защото обича Отец и Отец обича Него. Тази любов е достойна за уважение!
Заключение – Всеки от нас има някаква представа за това кое е добро и кое зло. Като християни можем да бъдем сигурни кое е добро само като се доверяваме на Бог и Неговото слово Библията и изпълняваме безпрекословно това, което Той иска от нас.
Едно от желанията на Бог за нас е да бъдем плодоносни и да принасяме плодовете си в света(Йоан 15:16). За да бъдем плодоносни ни трябва „твърда почва“(Матей 7:24). Думите на Исус са канарата, от която се нуждаем за да положим трите основи, от които имаме нужда ако искаме да градим един добродетелен християнски живот. Трите основни добродетели са вяра, надежда и любов. Чрез тях ние можем да изградим характер угоден на Бога.
В крайна сметка това е единственото, което ще вземем със себе си при Бога – нашият характер.
„Не си събирайте съкровища на земята, където молец и ръжда ги разяждат
и където крадци подкопават и крадат, а си събирайте съкровища на небето, където нито молец, нито ръжда ги разяждат и където крадци
нито подкопават, нито крадат.“(Матей 6:19,20)
Исус ни разкрива и друга истина, че „Добрият човек от доброто съкровище на сърцето си изнася доброто...“3, следователно съкровището, което трябва да трупаме е в сърцето ни и християнските добродетели вяра, надежда и любов ще ни послужат в тази изпълнена с благодат и благоволение на Бога, задача.
Автор: Момчил Славов
БЕЛЕЖКИ
Освен отбелязаните стихове, цитатите са от превода на изд. Верен от 2001 г.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
-
Киров, Димитър, Свиленов, Дечко, Коруджиев, Димитър.“Християнска етика.“ Учебно помагало за 9-12 клас. София,изд. „Слънце“, 2007 г.
-
Карамихалев, Йоан. „Естествена и християнска добродетел.“ В http://www.pravmladeji.org/node/130.
-
Лепта.(2013, 14 март, 21:29). В Уикиречник.
-
Добродетел.(2011, 12 април, 11:22.) В Уикипедия, свободната енциклопедия от http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BB
-
Нушев, Костадин. „Свойства, предмет и мотиви на християнската любов към Бога.“(2013, 29 март, 09:59). Богословски факултет „Св. Климент Охридски“ от http://www.bg-bogoslovi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=155:2011-05-17-13-12-43&catid=32:iii-&Itemid=47
1.http://www.bg-bogoslovi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=155:2011-05-17-13-12-43&catid=32:iii-&Itemid=47 – Виж трети абзац от началото на статията.
2.http://www.bg-bogoslovi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=155:2011-05-17-13-12-43&catid=32:iii-&Itemid=47 – Виж „Кои са по-важните прояви на любовта към Бога?“
3.Превода е на ББД – 2005 г.